Vizuális történetek Hollandiából – Elise Zoetmulder interjú

A művészettörténet melyik korszakai voltak rád a legnagyobb hatással?
Which periods of art history had the biggest impact on you?

Minden egyes korszaknak megvan a maga egyedi, érdekes aspektusa. A Selyemút például különösen inspirál, megmutatja az egyes országok hatását a kézművesség fejlődésére, és arra, hogyan befolyásolja az egyes kultúrákat. Például a híres Delfti fajanszot a kínai porcelánok ihlették, és a Holland Kelet-indiai Társaság (VOC) idején az Indonéziában látott sztúpák inspirálták a jól ismert tulipános váza designját. Érdekesnek találom, ha a kultúránkra nagyon jellemzőnek gondolt kézműves alkotások és designelemek valahonnan máshonnan származnak.  Más kultúrák megértése és az azokkal való kollaboráció pozitív hatást gyakorolhat a sajátunkra. Szerintem globalizált világunkban ez egy nagyon is kortárs téma.

Each period has its own distinct interesting aspects. One that I am especially inspired by is the silk route, it shows the impact on countries in the development of craft and how it influences these cultures. For example; the famous Delft blue was inspired by Chinese porcelains, also during VOC times the well-known design for the tulip vase was inspired by stupa’s seen in Indonesia. I find it interesting that crafts and designs we believe to be very typical for our culture find their origin somewhere else.  To understand and collaborate with other cultures can positively impact our own, I believe this to be a very contemporary topic within our globalised world.

Designerként mit gondolsz a fenntarthatóságról? Fontos irányelv számodra a gyakorlatban?
What do you think about sustainability as a designer? Is it an important directive in your practice?

Úgy érzem, hogy manapság néha elveszítjük a kapcsolatot az „igazi” anyagokkal, mivel számos fa- vagy kőmintás anyag, valamint újrahasznosított keverékanyag létezik. Alkotáskor gondolni kell arra, hogy a használt nyersanyag honnan származik és hogyan gyűjtik be vagy takarítják be. Formatervezéskor megpróbálok az anyagon keresztül gondolkodni, és elképzelni, milyen forma szeretne lenni.  Szerintem ez felelős és minőségi anyaghasználatot eredményez, ami nagyon fontos a fenntarthatóbb design jövője szempontjából.

Nowadays I feel we are sometimes losing our connection to ‘real’ materials, as there are many wood or stone patterned materials and also a lot of mixed recycled materials. When designing you have to think where the raw material you are using is coming from and how it is harvested. When I design I try to think through the material and what shape it wants to be.  I believe this results into responsible and qualitative material use, which is very important for a more sustainable design future.

Hogy néz ki a mindennapi műtermi rutinod? Milyen futó projektjeid vannak?
What is your daily studio routine? What kind of projects do you have now?

Minden reggel biciklivel érkezem a műterembe, nagyon kellemes az arcot simogató széllel kezdeni a napot. Belsőépítészként és művészként mindig a gyakorlati alkalmazás és a művészi felfedezés közötti egyensúlyozásról van szó. A hét elején általában többet dolgozom a gyakorlati dolgokon és megpróbálom a pénteket szabadon, őrült pénteknek megtartani, amikor bármi történhet.  Jelenlegi projektek: Egy előtér enteriőrje, szállodatervezés, Ablakmélyedésbe tervezett ülő bútordarab, üvegváza és porcelán virágos edény, kerti fémszobor, fali üveg műalkotás.

Each morning I cycle to my studio, it is a nice way to start the day with the wind in your face. As an interior architect and an artist it is always a balance between practical practice and finding time for artistic explorations. In the beginning of the week I work more on the practical things and try keeping Friday free for freak Friday where anything can happen.  Current projects: Interior of an entrance, hotel design, window still seating furniture piece, a glass vase and porcelain flowerpot, garden metal sculpture, wall based glass artwork.

Mit olvasol épp?
What do you read now?

Kahneman Gyors és lassú gondolkodás (Thinking, Fast and Slow) + Murakami A parancsnok meggyilkolása (Killing commendatore)

Thinking, Fast and Slow (Kahneman) + Killing commendatore (Murakami)

Milyen anyagokkal szeretsz dolgozni és miért?
What kind of materials do you prefer to work with, and why?

A jelenlegi munkáimban sok porcelánt, fát és követ használok. Azt hiszem, vonzanak az elementáris érzést keltő anyagok. Miközben az anyagon keresztül gondolkodom, megpróbálom megérteni, honnan jön ez az összeköttetés és ez a design. A többféle érzékszervet megmozgató anyagokat jobban szeretem, ezek számomra a tárgy vagy a tér mélyebb tapasztalását hozzák magukkal. Az olyanok, amelyeket hallani, megtapintani, látni lehet és érezni az illatukat.

In my current works I use a lot of porcelain, wood and stones. I think I am drawn to materials with an elemental feel. I try to understand why they have this connection and design while thinking through the material. Materials which are multisensory have my preference, this results for me into more in-depth experience of the object or the space. One that can be heard, smelled, touched and seen.

Milyen célok járnak a fejedben, amikor dolgozol? Ki a célközönséged?
What aims do have in mind while you work? Who is your target audience?

Összeköttetéseket szeretnék teremteni vizuális történetek alkotásán keresztül. Miközben egy művön dolgozom, fontosnak tartom megtartani az egyensúlyt a racionális és az intuitív teremtés között. Először felkutatom az érdeklődésre számot tartó témát vagy tanulmányozom az ügyfél által adott eligazítást. Ezután időt hagyok arra, hogy egy óriási papírlappal leterített asztalra lerajzoljak és leírjak mindent, ami eszembe jut. Amikor befejezem a rajzolást, kielemzem és kiválasztok néhány ígéretes koncepciót a folytatásra, amelyből precízebb vázlatot vagy modellt készíthetek. A közönség minden egyes projekt esetén eltér… Természetesen minél szélesebb kört szeretnék elérni a munkámmal. Szeretem azt a különbséget, ahogy az emberek a művészet vagy a design szempontjából tekintenek a munkámra.

I try to create connection through creating visual stories. While creating a work I find it important to have a balance between rational and intuitive creating. Beforehand I research a topic of interests or a brief by a client. Afterwards I give a certain amount of time to draw and write out everything which comes to mind on a table covered by a large sheet of paper. When the drawing is finished I analyze it and choose certain promising concepts to continue with to create a more precise sketch or model. Audiences diverse for each project…. Of course I want to reach a wide audience with my work. I like the difference in how people look at my work depending if they are looking at it from art of design point of view.

Mi az álom projekted?
What is your dream project?

Közfunkciót betöltő műalkotás városi környezetben

Public functional artwork in an urban setting

Szólj hozzá!