Válogatás a Milánói Design Hét legszebb alkotásaiból

Blog » Válogatás a Milánói Design Hét legszebb alkotásaiból

A Milánói Design Hét idén április 17. és 22. közt került megrendezésre. A design világának egyik legfontosabb eseményén a látogatók rengeteg izgalmas és sokszínű projekttel és termékkel találkozhattak. Ugyanezen a héten zajlott le a Salone del Mobile bútorvásár is, ahol a legnagyobb design cégek mutathatták be legújabb termékeiket és kollekcióikat. A város ezernyi pontján helyet kapó bemutatók sokaságából most kiválogattuk a számunkra legkedvesebb kiállításokat – íme az Artlocator válogatása.

© Dezeen

MINI Living – Built By All / MINI + Studiomama  

A MINI és a londoni építésziroda közös installációja helyi lakosok és építészek együttműködésével valósította meg innovatív látomását. A csupán néhány négyzetméteres moduláris életterek – melyek különböző karakterek segítségével más-más embertípust testesítenek meg – a „MINI” koncepció szerinti kreatív térkihasználás eddigi legvonzóbb bizonyítékai. A bemutató legfontosabb célja az volt, hogy alakítható, moduláris rendszerek formájában megmutassák, milyen módszerekkel lehet testre szabni a legapróbb otthont is.

„A MINI LIVING kreatív megoldásokat biztosít a kortárs urbánus élettér egyre égetőbb problémáira reagálva, azaz kis terekben mutat be számtalan lehetőséget és nagyfokú variálhatóságot„ – nyilatkozta a MINI Brand Strategy and Business Innovation igazgatója, Esther Bahne.

© Dezeen

Typecasting / Vitra

A Vitra Typecasting kiállításának fókuszában a cég olyan ikonikus tárgyai, prototípusai és tervei álltak, melyek sosem valósultak meg. A kétszáz archív termékből összeállított tárlat egy sportcsarnokban – a La Pelotában – kapott helyet, kurátora az osztrák Robert Stadler volt. A bútorok és a felhasználók közti érzelmi kapcsolatra rávilágító kiállítás központi témájaként a bútorok társadalmi szerepe szolgált. A székek például – egyértelmű és praktikus tulajdonságukkal egy időben – gyakran rendelkeznek reprezentatív funkcióval, amit a történelmi kontextus mellett a személyes székválasztás is szemléltet. A kurátori munka különlegessége az aktuális és a klasszikus termékek kontrasztja mellett a prototípusok, a „special edition” szériák és a futurisztikus víziók összehasonlítása volt.

© Dezeen

Open Sky / Phillip K. Smith III + COS

Az idei év leglátványosabb alkotása, mely Phillip K. Smith III képzőművész és a COS divatmárka kollaborációjának gyümölcse, a Palazzo Isimbardiban kapott helyet, ahol a nézők egy teljesen új oldalát fedezhették fel a városnak. A történelmi udvar a design hét idejére végtelennek tűnő, tükröződő gyűrűvé lett, melynek precízen beállított felülete az ég képét verte vissza. A visszatükrözött felület folyamatos változásának köszönhetően minden látogató egyéni és megismételhetetlen élményben részesült.

Phillip K. Smith III így nyilatkozik az alkotásról:

„A munkámat fények, színek és formák folyamatos változása inspirálta, ami a természetes és épített térre egyaránt kiterjed. A COS márkával való együttműködés kifejezetten izgalmas volt Milánó történelemmel teli építészetében. A Palazzo Isimbardi különleges tere lehetővé tette azt, hogy úgy módosítsak a történelmi környezeten, hogy a milánói égbolt végtelen szépségét is bemutathatom.”

© Dezeen

Karin Gustafsson, a COS kreatív igazgatója a következőt mondta az együttműködésről:

„Bennünket a COS-nál az fogott meg a művész eddigi munkáiban, hogy minden alkotása erős interakciót folytat természetes környezetével, egy különleges befogadói térélményt hozva létre ezzel. Alig várjuk, hogy lássuk a nézők reakcióit ezen az izgalmas helyszínen. Nagy megtiszteltetés, hogy olyan tehetséges kreatívokkal dolgozhatunk együtt, akik aktívan formálják a körülöttünk lévő világot. A COS-nál ez inspirál minket igazán.”

© Dezeen

Smith III alkotásai a Palazzóhoz tartozó angolkertben folytatódtak. Itt öt különálló, tükröződő felületű szobrot hozott létre, melyek újragondolták és vizuálisan tagolták a természetes környezet látképét. A vízszintes és függőleges egységek tükrös kompozíciójukkal a körülöttük lévő épületegyüttest, kertet és égboltot egyaránt átrendezték.

© Dezeen

Softwear / Google

A Google idén debütált a Milánói Design Héten és a technika által uralt kortárs világunk emberi aspektusát dolgozta fel. A projektért a cégen belül Ivy Ross, a Google hardware design alelnöke felel, az alapkoncepciót pedig a kurátor, Lideqij Edelkoort találta ki, aki már 1998-ban megjósolta azt, hogyan fog a technológia és az otthoni idő összeolvadni. Gondoljunk csak arra, amikor egy esős napon otthonról dolgozunk vagy ahogy külföldi rokonokkal, barátokkal kommunikálunk anélkül, hogy elhagynánk a kanapét vagy az ágyat. Ez az egykori jóslat ma már mindennapi gyakorlatnak számít. A Google okos technológiai eszközeit a design héten mindennapi, otthoni miliőt idéző kiállítótérben mutatták be.

© Dezeen

Vegan Design – The Art of Reduction / Eres Nevi Pana

A nemzetközi színtér egyik legtehetségesebb alkotója, Eres Nevi Pana egy olyan kollekciót tervezett, melynek egyes darabjai ugyanarra az igen aktuális etikai kérdésre keresik a választ: lehetséges mindennemű állati származék nélkül designterméket tervezni? Kollekciója legfőbb célja, hogy bemutassa: ez lehetséges. Az 1983-ban, Izraelben született vegán alkotó az Eindhoveni Akadémián tanult azzal a céllal, hogy az élet, az emberek és a természet tisztelete jegyében fog dolgozni.

© Dezeen

Living Nature. La Nature dell’Abitare / CRA-Carlo Ratti Associati

A nemzetközi design és innovációs cég egy olyan kertet alakított ki a design hétre, melyben mind a négy évszak egyszerre van jelen – ezért a különleges élményért a klíma szabályzó, innovatív energiamenedzsment rendszer felelt. A CRA és a Studio Römer együttműködéseként létrejött projekt eredetileg a Salone del Mobile.Milano rendezvényére készült, de a milánói Design Hét nyitórendezvényének helyet adó Piazza del Duomón valósult meg.  Az ötszáz négyzetméteres pavilon négy természetes, klíma mikrokozmosszal rendelkezett, mely az évszakok szinkronizált, egymás melletti megjelenítését biztosította. A tér rekreációs terület funkciója mellett – aminek köszönhetően a látogatók az egyik sarokban hógolyózhatnak, míg a másikban napozhatnak – a ’Living Nature’ projekt a városok és a természet kapcsolatával is foglalkozott. Ezzel egy időben a projekt az energiamenedzsment rendszert is bemutatta, mely a hőpumpák és a fotovoltaikus cellák használatával fenntartható klímaszabályozási stratégiák kifejlesztésével kísérletezik.

© Dezeen

The Diner / David Rockwell

David Rockwell New York-i építész és a 2×4 design stúdió kollaborációja a klasszikus amerikai ’diner’ hagyományt elevenítette fel – egy, az archetipikus útmenti étkezdék által inspirált pop-up éttermet alakítottak ki. A projekt a Ventura Centrale terében kapott helyet, amely a milánói vasútállomás alatti, barlangszerű raktárat jelenti. A kiállítás a Surface magazin segítségével valósult meg, melynek 25. születésnapja volt az ötletadó esemény.

„Az első és legfontosabb motívum a pult volt – ez az étkezdék legdemokratikusabb térrészlete” – nyilatkozta David Rockwell.

Míg a helyiséget nagyban meghatározták a karakteres színek, anyagok és felületek, annak központja mégis a tizennégy méter hosszú pult lett – a lenyűgöző kőfelület markáns hangulatát a felette lévő neon szöveg egészítette ki, amiért a 2×4 design stúdió felelt.

© Dezeen

Norwegian Presence

A norvég tervezők új bútorait, szoborszerű kézműves termékeit és a régió ikonikus design tárgyait is bemutató tárlat a modern norvég designról adott átfogó és érzékeny képet. Az előző évekhez hasonlóan idén is az ország legjobb feltörekvő művészei kaptak kiállítási lehetőséget. A 2018-as válogatás fókuszában a kollaboráció – vagy ahogy a norvégok hívják, „fellesskap” koncepciója állt – az új tehetségek mellett a kézművesség és a technológia kapcsolódási lehetőségei is bemutatásra kerültek.

Grete Sivertsen projekt menedzser így nyilatkozott a bemutatóról:

„Norvégia egy kicsi ország, ahol a tervezőknek, a mestereknek és az iparosoknak egységben kell gondolkodniuk. A „fellesskap” érzése, azaz az egység élménye hihetetlen húzóerő és motiváció. Ez a kiállítás – mint ahogy a norvég design egésze – az összefogásról, az osztozásról és a közös munkáról szól.”

 

 

Untsch Kata