The new black vanguard

Fotográfusok, akiknek érdemes lesz megjegyezni a nevét

Geiger Róza

A Vogue 127 éves fennállása alatt először 2018 szeptemberében készített fekete fotográfus cover fotót, nem is akárkiről: korunk legnagyobb popdívájáról, Beyonce-ről.

Az akkor mindössze 23 éves Tyler Mitchell-re azóta sokan felfigyeltek, többek közt a független író, kurátor és kritikus Antwaun Sargent is, aki 14 másik fotográfust felkérve októberben publikálta a The new black vanguard: Photography Between Art and Fashion című könyvét. Mitchell politikailag és szociálisan elkötelezett művésznek tartja magát, aki munkáiban revitalizálni szeretné a fekete testről alkotott képet.1

Ez a könyvben szereplő összes fotográfusról elmondható, akiket Sargent szerint erősen összeköt az, ahogyan a fekete identitásról gondolkodnak és ahogyan azt reprezentálni szeretnék. A kurátor szerint a fekete emberekről (blackness) alkotott általános kép a fehér képzelet szüleménye, ami pedig sztereotípiákból épít, legyen az rossz vagy éppen jó sztereotípia.2 Szintén ezeket a prekoncepciókat, társadalmi berögződéseket kívánja a The new black vanguard megkérdőjelezni, új megvilágításba helyezni a fotó médiumával – 15 fekete fotográfus lencséjén keresztül. Sargent véleménye szerint ezek a fiatal művészek lesznek azok, akik majd meghatározzák generációjukat képekben és jelentős változásokat indítanak el gondolkodásunkban arról, amit a fotográfiáról vagy a kultúráról gondolunk.

A könyvben szereplő művészek névsora: Campbell Addy, Arielle Bobb-Willis, Micaiah Carter, Awol Erizku, Nadine Ijewere, Quil Lemons, Namsa Leuba, Renell Medrano, Tyler Mitchell, Jamal Nxedlana, Daniel Obasi, Ruth Ossai, Adrienne Raquel, Dana Scruggs, Stephen Tayo.

Antwaun Sargent a The new black vanguard kiadványát tartja a kezében

Awol Erizku, Asiatic Lilies, 2017

Awol Erizku sokszor olyan objektumokat helyez egymás mellé, amiket más kontextusban ismertünk, ezért megbontják a meglévő hierarchiai viszonyokat. Ezek a tárgyak főleg a művészettörténethez, fekete zenéhez, kultúrához és természethez kapcsolódnak. A művész Asiatic Lilies című képén egy arany karkötőt viselő kéz egy törött Kodak Shirley kártyát tart, amit arról a fehérbőrű modellről neveztek el, akit a színes filmek standardjának kalibrálásához használtak.3A kártya mellett olyan tárgyak jelennek meg, mint pl. a feketére festett Nofertiti mellszobra. Erizku többször kifejtette már szándékát, ami egy új, egyetemes fekete művészeti nyelv kialakítása.

Stephen Tayo fotóin a tradicionális nigériai öltözet és szövési technika keveredik a kortárs stílussal.

„A részletek fontosak. Megmutatják hol élsz, honnan származol.”

– nyilatkozta Tayo.4
Micaiah Carter, Adeline in barettes, 2018
Tyler Mitchell, Untitled (Twins II), New York, 2017

Ha kíváncsi vagy a művészekkel és Antwaun Sargent kurátorral készült interjúkra is, kattintsd ide!

1 www.vogue.com/article/tyler-mitchell-beyonce-photographer-vogue-september-issue
2 www.youtube.com/watch?v=aIRMsDM0r4o
3 www.petapixel.com/2015/09/19/heres-a-look-at-how-color-film-was-originally-biased-toward-white-people/
4 www.epitomexo.com/blog/all-stories/2019/10/14/ant-the-new-black-vanguard

Szólj hozzá!