A tavasszal és ősszel esedékes divathetek remek lehetőséget adnak a tervezőknek és csapataiknak arra, hogy bemutassák legújabb kreatív vízióikat. A kifutó és környezetének hangulata nem csak a bemutató atmoszféráját határozza meg, de a ruhaköltemények karakterét is képes radikálisan átformálni és kontextusba helyezni. Nézzünk tehát néhány olyan divatbemutatói enteriőrt, melyek a konvencionális ’white cube’ élménynek ellentmondva a divatipar maradandó gyöngyszemeiként maradtak fent.
Érdekes jelenség volt a nemrég megrendezésre került párizsi divathét keretein belül az, hogy a steril csarnokok helyett meglepően sok bemutatót rendeztek városi építmények belső tereiben – az Igazságügyi Palotától kezdve Párizs utcáin át a Louvre művészettel átitatott enteriőrjéig rengeteg középület kapott ideiglenes funkciót az eseménysorozat idejére. Ezt a párizsi divathét szervezői azzal indokolták, hogy ezzel a gesztussal a divat és a város kapcsolatát kívánják erősíteni. Az október 13-15 között megrendezésre kerülő budapesti Mercedes-Benz Fashion Week Central Europe is az említett trendhez kíván csatlakozni: a Szépművészeti Múzeumban helyet kapó bemutatósorozat a felújított múzeum első nyilvános eseménye lesz.
A párizsi divathét két bemutatója vetekszik a legtöbbször Instagramra posztolt esemény címéért. A Chanel ss’18 kollekciója a Grande Palais-ban kapott helyet, kifutójukhoz a délkelet-franciaországi Gorge du Verdon kanyon adta az inspirációt. A vízhez és a természethez köthető tematika a díszlet tekintetében hat vízesés formájában valósult meg, aminek köszönhetően a kollekció autentikus környezetben mutatkozhatott be. A komplett set design felépítése két hónapot vett igénybe. Természetesen nem ez volt a Chanel első monumentális vállalkozása a csarnokban: olyan hihetetlen kreációkat készítenek már bemutatóik díszleteként, mint a versailles-i kertek hangulatát idéző geometrikus padlóminta, a tér közepébe állított Chanel űrhajó vagy éppen egy csigalépcsős torony, amely a 2008-9-es őszi-téli kollekció bemutatásának helyszínéül szolgált.
A legimpozánsabb kifutó címért vetekszik még Yves Saint Laurent ss’18 kollekciójának bemutatója is, amelyet az Eiffel-toronytól induló catwalkon vonuló modellek révén ismert meg a közönség. A párizsi divathét történetében láttunk már olyat, hogy az Eiffel-tornyot idéző szobrot állítottak a kifutó közepére, olyat viszont még sosem, hogy a legikonikusabb párizsi építmény adja a bemutató hátterét. A végtelennek tűnő kifutó hátterében magasló szimbólum remek összhangban állt az új kollekció darabjainak lágy csillogásával.
A Givenchy bemutatóját szintén egy izgalmas épületben, az Igazságügyi Palotában tartották, ahol Clare Waight Keller, a divatház új, első női kreatív igazgatója is bemutatkozott. A teátrális márvány oszlopcsarnokban a nemes anyagokból készült ruhaköltemények új megvilágításba kerülhettek.
Mégis, minden kétséget kizárólag a Louis Vuitton játszotta ki a divathét aduját: a Louvre csarnokában megrendezésre került bemutatója nem csak legutóbbi, ugyanazon a helyszínen forgatott kampányukra, de a Jeff Koons-szal közösen létrehozott, a művészettörténet legnagyobb alkotóira reflektáló táskakollekciójukra is tökéletesen reflektál. A divatbemutató hangulatát fokozó zenei aláfestés és fényjáték egysége garantáltan ünnepélyes hangulatot hozott létre a művészet nagyságát sugárzó, grandiózus csarnokban.
A párizsi orosz nagykövetség épülete adott helyet a legutóbbi Met Gála szupersztárja, Rei Kavakubo márkájának, a Comme des Garçons bemutatójának. A hagyományos kifutó helyett viszont a szofisztikált közönség itt egy a bokszmeccsekről ismert négyzet alakú placcal találkozhatott, ahol a férfi modellek látszólag mindenféle koreográfia nélkül, lezseren csavarogtak. A színpompás fényekkel megvilágított terület remekül harmonizált a kollekció izgalmas és játékos darabjaira.
A Dior szintén múzeumi környezetben, a Musée Rodin épületében hozta létre bemutatójára szánt, életnagyságnál nagyobb, üvegmozaik felhasználásával készült installációját. A divatház elmondása szerint a 80,000 üvegdarab felhasználásával elkészített alkotás 7,2 tonna betont foglalt magában és egy 80 fős csapat összesen 20 napig készítette. A befektetett idő és energia maximálisan megtérült, mivel a divathét, sőt, a divattörténelem egyik legcsillogóbb előadását hívta életre.
Untsch Kata