A minden évben három alkalommal, három városban – a névadó Basel mellett Hong Kongban és Miami Beachen – megrendezésre kerülő Art Basel a művészeti világ egyik legjelentősebb és legtöbb érdeklődőt vonzó eseménysorozata. Az 1970-ben alapított vásár célja, hogy platformot hozzon létre a kapcsolatteremtés számára a legkülönbözőbb országok legfelkapottabb művészei és kurátorai közt. Az idei utolsó állomásként az Art Basel Miamiban az amerikai közönséget gyönyörködtette öt napon keresztül, 29 ország 269 galériájának értékes és sokszínű felhozatalával.

A 15. alkalommal megrendezett Miami Art Basel eseményei november 30-tól december 4-ig várták az érdeklődőket Miami Beach különböző helyszínein. A vásáron kiállító galériák fókuszában a 20. és 21. századi művészet áll, aminek megjelenítését erős kurátori perspektíva befolyásolja. Az amerikai rendezvény azért kivételes helyszíne a sorozatnak, mert segítségével a helyi közönség amellett, hogy megismerkedhet Európa, Ázsia és Afrika vezető galériáinak feltörekvő tehetségeivel, átfogóbb képet kaphat az észak- és latin-amerikai modern és kortárs művészetről is.

A kiállítótérben szereplő festmények, szobrok, installációk, fotográfiák és filmek a köztéri parkokban is folytatódnak. A külső helyszíneken kültéri szobrok, helyspecifikus installációk és performanszok segítségével vonják be az utca emberét a művészeti esemény szövetébe. Fontos észrevennünk azt, hogy egy ilyen színvonalú művészeti vásár nem csak a műkereskedelem szempontjából bír nagy jelentőséggel, hanem egy olyan kulturális megmozdulást is jelent, ahol a helyi múzeumok és galériák is nagyobb figyelmet kapnak.

Az idei év művészeti témakijelölése, az esemény jelszava – David Bowie emlékére – „Ground Control” volt. Nicholas Baume, a rendezvény kurátora ebből inspirálódva személyesen segített a kiállító művészeknek, hogy egyedi koncepcióval bíró, formabontó kiállítótereket hozhassanak létre. Ez a gesztus a nézői magatartás megváltozását eredményezte, vagyis a megszokott viselkedésmódot félretéve a néző újfajta kapcsolatot teremthetett a kiállított műalkotásokkal. Az Alan Cristea Gallery például a megszokott „white cube”-élményt újragondolva rózsaszínre festett falon, egy másik galéria pedig feketére mázolt, krétával összefirkált felületen mutatta be alkotásait. Ezzel a stratégiával a nézők meghökkentése mellett érdeklődésük felkeltése, kiállítóterekbe való sikeres bevonása volt a cél, így még ha a munkákkal nem is emelkedtek volna ki a vásár felhozatalából a galériák, azok prezentálásának módjával biztosan.

A képzőművészeti rendezvények mellett a divatvilág és a zeneipar is minden évben teret kap az Art Basel Miami keretei között. Több érdekes kollaborációnak lehetett szemtanúja az idei közönség is, mint például a FaenaArt, a Soundcloud és a Gucci közös eseménye, amelyen művészet, technológia, zene és divat olvadt eggyé. Az alternatív divatbemutatót különleges hang- és fényjáték kísérte, ami remekül kiegészítette a Gucci ruhadarabok hangulatát. A vásár egyik estjének nem más, mint Madonna volt a főszereplője, aki adománygyűjtő gálát tartott Raising Malawi nevű non-profit szervezetének támogatására. Az egyesület célja a hátrányos körülmények között élő afrikai gyermekek életének javítása az egészségügy, a közbiztonság és az oktatás támogatása révén.

A napközben lezajló művészeti események után különböző divatházak, hírességek és intézmények tartanak hangulatos esteket a VIP közönség szórakoztatására. Ez idén sem volt másképp, az Art Basel Miami szerdai napján a Bass Museum rendezett ünnepi fogadást Ugo Rondinone svájci művész tiszteletére. A szobrász legújabb, Miami Mountain címet viselő alkotása a Bass Museum előtti téren kapott helyet. Az öt különböző színben játszó, 12 méter magas műalkotás nevadai mészkő felhasználásával készült, függőleges, totemszerű kompozíciója a művész geológiai érdeklődésének legfrissebb kivetülése. A Miami Mountain Rondinone ikonikussá vált hegy-sorozatának egyik darabja. Élénk, figyelemfelkeltő színeivel a város egy jól felismerhető pontját alkotja. Az esti ünneplés tárgya az volt, hogy a művet a Bass Museum bevette állandó gyűjteményébe. Ez a gesztus egy közelmúltban megkezdett, 10 évet felölelő művészeti stratégia része, amelynek során a múzeum kortárs alkotásokat emel be saját gyűjteményébe. Az alkotás installálása után rövid időn belül a vásár legnépszerűbb köztéri szobra lett. Ezt mi sem mutatja érzékletesebben, mint hogy a látogatók a Miami Mountainnel készítették magukról a legtöbb képet a rendezvény ideje alatt, amiket gyakran osztottak meg a különböző közösségi felületeken is.

A másik nagy jelentőséggel bíró VIP rendezvényt Alex Katz és a H&M közös kapszula-kollekciója bemutatása céljából, a kortárs festőművész és a divatház kooperációjának ünneplésére tartották. Az amerikai figuratív művész, akinek képzőművészeti tevékenysége több évtizedre nyúlik vissza, összefogott a híres márkával, hogy a fiatalabb generációt megcélozva, szélesebb közönség számára is lehetővé tegye híres alkotásait. Katz ikonikus festményeinek felhasználásával olyan dekoratív ruházati és lakberendezési kiegészítők születtek, melyek segítségével a hétköznapok embere is könnyen gazdagodhat egy csipet kortárs képzőművészettel.
Untsch Kata