Letisztult spirális formák, térinstalláció, hordható szobrok és még jó néhány izgalmas projekt fűződik Kiskéry Dániel nevéhez. Munkáit eddig több csoportos és egyéni kiállításon is láthattuk. Teljes állásban a Fablab Budapest majd a DesignHeroes csapatát erősítette kreatív designerként. Ambíciózus love projektjeivel főképp szabadidejében foglalkozott, egészen mostanáig. Kiskéryt frissen indult egyéni márkája kapcsán kerestük fel.
Mesélj kérlek egy kicsit az előzményekről, honnan indultál, mi az, amit a fő profilodnak tartasz?
Ékszer- és tárgytervezőként végeztem tavaly a MOME-n. Sok mindenbe belekóstoltam az egyetemi évek alatt, mint például a kovácsolás vagy az oktatásfejlesztés. Leginkább a digitális tervezést és a digitális gyártástechnológiákat szerettem meg, többek között a 3d nyomtatást, a lézervágást. Szeptemberig ez volt a fő elfoglaltságom. Viszont már régóta foglalkoztatott a saját márkám, a Kiskéry Design elindítása. Az ősz elején elhatároztam, hogy piacra lépek az egyik termékemmel és azt tűztem ki célul, hogy a karácsonyi időszakban mutatom be a nagyközönségnek. A Spira karkötő családra esett a választásom, mert ennek az ötletnek a megvalósítása már eléggé előrehaladott állapotban volt ahhoz, hogy az idő rövidsége ne jelentsen problémát. Beszereztem a megfelelő eszközöket és elkezdtem a kivitelezést. Emellett persze napi szinten foglalkozom továbbra is kisebb nagyobb tárgyak 3d tervezésével, és digitális gyártás- technológiai tanácsadója vagyok egy londoni magyar cégnek, a Makersmarketnek.
Milyen projektekkel foglalkozol most?
A legtöbb időmet most a Spira karkötő család körüli tevékenységek kötik le. December 12-én a Leanzer newcraftban lesz a karkötők hivatalos launch partija, a Budapest Fashion and Design Nights egyik side eventjeként. Ez az esemény lesz egyben a Kiskéry Design márkám debütálása is. Kicsit azért izgulok. Erre az eseményre és a karácsonyi WAMP-okra készülök a karkötőkkel, a csomagolással, és minden egyébbel, ami az induláshoz kellhet.
A fennmaradó időben a következő lépésen gondolkodom, terveim szerint 2020 tavaszán ezt be tudom majd mutatni, mint a Kiskéry Design új kollekcióját. Előzetesen csak annyit szeretnék megosztani a tervezés alatt álló ékszerekről, hogy ugyanúgy, mint a Spira, 3d nyomtatással készülnek majd, de a bioműanyag helyett a fémmel való kísérletezéseim fogják kiadni a végső formavilágot. A többi maradjon meglepetés.
Milyen technikával dolgozol az új kollekción?
Jelenleg leginkább 3d tervezéssel és 3d nyomtatással dolgozom. A következő évben szeretnék pár olyan tárgyat is létrehozni, amelyek esetében keveredik a digitális és a hagyományos gyártástechnológia. Ezekkel szeretném kicsit ellensúlyozni a kizárólag digitálisan készült tárgyaimat. Az idei design héten a Leanzer newcraft-ban egy észt ékszertervező, Sofia Hallik mutatta be pár munkáját és nagyon inspirálóan hatott rám az, ahogy vegyítette a digitális és hagyományos technológiákat. Szeretnék én is erre törekedni a közeljövőben.
Mivel szeretsz foglalkozni a leginkább és mit szeretnél elérni vele hosszútávon?
Fantáziámat leginkább azok a kifejezetten kifutóra készült nagyméretű, `viselhető szobrok` izgatják, amiket például Iris van Herpen is tervez. Elkészítésükhöz napjaink digitális gyártástechnológiájának magas szintű alkalmazása szükséges, más eszközökkel nem is lehetne kivitelezni ezeket. Úgy érzem, számomra jó kiindulási alap az ékszer, mert az ékszerek világában otthonosabban mozgok, mint a divattervezésben. Célom, hogy a bárki által viselhető ékszerek mellett megalkossam márkám azon irányvonalát is, ami kimondottan fashion irányba indul majd el. Azért választottam a Kiskéry Design nevet, mert nem csak egy tárgytípussal szeretnék foglalkozni. Hosszútávon olyan működő brandet szeretnék létrehozni, amely túllép a mindennapi kenyérkeresés problémáin és olyan mozgásteret biztosít számomra, ami lehetővé teszi, hogy új anyagokkal, új területekkel és új technológiákkal való kísérletezés útján tervezhessek.
Említetted, hogy parametrikus algoritmusokkal tervezed az ékszereid alakjait. Hogyan jutottál el ehhez a megoldáshoz? A természet mint inspiráció jelen van a munkáidban?
Ez a két kérdés nagyon találó együtt, mert szorosan összefüggnek. Nagyon sokat kísérleteztem olyan megoldásokkal, amelyek segítségével szimulálhatók a természetben is megtalálható folyamatok és forma kialakulások. Vizsgáltam a kristályok és a növények növekedését, vagy éppen mikroszkopikus képeket természeti képződményekről. Gyakran az anatómiai ábrák is inspirációs forrásként szolgálnak. Ezek a természeti formák sok esetben igen logikus úton keletkeznek és épülnek fel egymásból, mégis nagyon nehéz és időigényes, vagy éppen lehetetlen lenne kézzel megformálnunk őket a fizikai térben vagy 3d modellként. Rátaláltam az algoritmusos modellezésre mint digitális alkotási formára, és ez tökéletesnek bizonyult az elképzeléseimhez. Az algoritmusok segítségével nagy könnyedséggel hozhatok létre természet inspirálta formákat, vagy éppen olyanokat, amelyeket nehezen tudnánk elképzelni, kitalálni. Plusz pozitívum, hogy a formák nagyon könnyen változtathatók a kód átírásával, így sok esetben nagyon nagyszámú változatos forma alakítható ki, amelyből ezután könnyű kiválasztani a legszebbeket.
Ki a kedvenc terveződ aki a leginkább hat rád?
Elég sokan inspirálnak főleg a korábban említett Iris van Herpen. De például Antoni Gaudi munkássága is hatott rám, csak hogy egy klasszikusabb tervezőt is említsek.