Az 1980-as évek fiatal New York-i képzőművész sztárjának, Jean-Michel Basquiat-nak eddig soha be nem mutatott noteszlapjaiból látható kiállítás a Brooklyn Museumban.
A brooklyni születésű Basquiat, akit a Vanity Fair „Amerika első igazán fontos fekete festőjének” nevezett, Andy Warhollal és Keith Haringgel együtt az évtized nagy ikonjai közé tartozik.
A New York Times a kiállításhoz írt cikkében megjegyzi: néhány más 80-as évekbeli alkotóval ellentétben Basquiat elismertsége rövid, de meredeken felívelő pályájának kezdete óta soha nem halványult. „Tehetsége nagyonis egyértelmű, művészete nagyonis közérthető volt, története pedig, egy fiatal, fekete, autodidakta csodagyerek története annak tragikus vége ellenére is – jó vagy rossz értelemben – nagyonis inspiráló. Az 1988-ban, 27 évesen kábítószer-túladagolás következtében bekövetkezett halála óta eltelt időben Basquiat művészetének eredetisége csak még nyilvánvalóbb lett.” Zsenije üdítő alternatíva a túlnyomórészt fehér nyugati művészetben, művei büszkén, képzeletgazdagon vallanak az amerikai nemzeti pszichének is részét képező fekete identitásról.
A nyolc jegyzetfüzetből kiállított 160 oldal demonstrálja, hogy a graffitysként indult Basquiat művészetében mindvégig központi szerepe maradt a nyelvnek és a szavaknak. A művész rajzain és festményein a betűk hieroglifákká, a hieroglifák pedig a betűk formáit továbbra is magukban hordó képekké alakulnak.
(Jean-Michel Basquiat: Az ismeretlen noteszek. Brooklyn Museum, 2015. április 3. – augusztus 23.)