Harper’s Bazaar & Katharina Grosse

Blog » Harper’s Bazaar & Katharina Grosse

A művészet és a divat világának összeérésére számos kanonizált példát ismerünk. Elég csak Piet Mondrian Yves Saint Laurent divatházára gyakorolt hatására, Daniel Buren Louis Vuittonnal folytatott kooperációjára, a David Lynch által fotózott Christian Louboutin kampányra vagy akár Zaha Hadid Chanel Pavilonjára gondolnunk. A neves divatbirodalmak időről időre a képzőművészethez fordulnak inspirációért, hogy kollekcióikat számukra mérvadó művészekkel kössék össze. Ezek az együttműködések általában hatalmas népszerűségnek örvendenek. Nem csak a márka sokszínűségét és nyitottságát hangsúlyozzák, de a divat szerelmeseihez is közelebb hozhatják a szóban forgó alkotókat.

harpers-bazaar-us-november-2016-alecia-morais-by-victor-demarchelier-01

A Harper’s Bazaar US novemberi száma editorial fotósorozatának Katharina Grosse legújabb műalkotása ad helyszínt. A művésznő meghatározó és karakteres stílusát előző lapszámunkban Fehér Dávid elemezte. A határ fogalmát átértelmező, „all-over” struktúrát alkalmazó Grosse az emberi nyomhagyás archetípusát gondolja újra művészetében. Bár maga az alkotó elutasítja a művészeti kategorizálást, épített és festett terei street artba oltott informel művészetként jellemezhetőek, írja említett cikkében Fehér Dávid.

katharina-grosse-moma-ps1-rockway-installation-designboom-011

A művésznő legfrissebb, Rockaway! című alkotásának a New York állam Rockaway-félszigetén, Fort Tildenben található. Az említett terület egyike azoknak a színhelyeknek, amelyeket a 2012-es Sandy hurrikán lakhatatlanná tett. Katharina egy lebontásra ítélt, korábban katonai célokra használt épületet borított a piros árnyalataiban játszó festékkel, aminek eredménye egy figyelemfelkeltő és attraktív, helyspecifikus installáció lett. Ezzel a gesztussal egyfajta emlékmű jött létre, aminek eredményeként a szándékosan természetellenes színekben játszó épület a múlandóság és a tűnékenység fogalmaival értelmezhető. A ház belsejében, oldalain és előtte, a betonon szétterülő festék kiemeli az épületet annak természetes környezetéből és a tragédiára való emlékezés, majd a továbblépés és újjászületés dimenziójába helyezi azt.

harpers-bazaar-us-november-2016-alecia-morais-by-victor-demarchelier-04

Egy steril, vakufényben úszó műterem helyett Victor Demarchelier ezt az elhagyatott, mégis különleges területet választotta a divatfotózás helyszínéül. A sorozatban szereplő ruhadarabok színei, formái és motívumai szorosan kapcsolódnak az épület karakteréhez és bár a modell a fotók előterében helyezkedik el, az átfogalmazott ház remek keretet ad a látványnak, a ruhák merész karaktere és színvilága példaértékű összhangban van környezetükkel.

harpers-bazaar-us-november-2016-alecia-morais-by-victor-demarchelier-06

A fotósorozat divat és művészet egy lapon való megjelenítésével a két terület közötti értékes interakciót hangsúlyozza. Már csak emiatt a tulajdonsága miatt is különlegességnek számít a munka. A természeti katasztrófát és annak hatását is bemutató land art alkotás a divatvilág elé tárja világunk egy valós problémáját és bár direkt módon nem oldja meg azt, mégis ráirányítja legalább a Harper’s Bazaar olvasóinak egy pillanatnyi figyelmét, ahogyan most a miénket is.

Untsch Kata

képek: designboom és Victor Demarchelier