Haegue Yang absztrakciója

Haegue Yang tágas művészeti univerzumát egy hatalmas nyitott rendszerként is értelmezhetjük, amelyben valamennyi részlet szorosan kapcsolódik a nagy egészhez, még akkor is, ha ez az összefonódás első pillantásra talán nem teljesen egyértelmű. Műveiben egyedül az intermedialitást és az absztrakciót tekinthetjük állandó formai elemnek. A művész 1971-ben született Szöulban, majd a kilencvenes évek végén Berlinbe költözött. Jelenleg e két nagyvároson kívül is számtalan projektje van Európában, Amerikában és Ázsiában.  Az igazi áttörést a 2009-es, 53. velencei biennálé hozta meg számára: ő volt az első női művész a biennálé történetében, aki az országát képviselte. Műveit azóta számtalan neves intézményben és művészeti eseményen kiállították.

Installation view of Haegue Yang’s solo exhibition ‘When The Year 2000 Comes’ at Kukje Gallery K3, Seoul. Photography: Chunho An. Courtesy of Kukje Gallery

A kozmopolita művész praxisa átlépi a keleti és nyugati kultúra közötti szakadékot, intenzív nemzetközi jelenlétének köszönhetően a világ több pontján találkozhatunk műtárgyaival. Művészeti koncepciójának központi eleme a szabadság, az átjárhatóság. Tudatosan törekszik arra, hogy egyik médiumnál se állapodjon meg, és ne szorítsa keretek közé saját művészeti tevékenységét.  A szavakkal nem leírható tapasztalatok megélését helyezi előtérbe. Ezt a befogadói folyamatot nevezi ‘felhatalmazás’-nak (empowerment). Munkáival igyekszik a nézőt bevonni a műbe, majd teljes autonómiát biztosítva számára, engedi, hogy szabadon átélje a tér nyújtotta különös benyomásokat. Yang munkájában fontos szerepet játszik az adott kiállítási helyszín szociális és politikai környezete. Bizonyos munkáit szándékosan újra alakítja a lokális közeg számára. Installatív munkái a térrel együtt értelmezhetőek, szorosan összefonódnak a lokációval. E mellett egy-egy munka megvalósításakor a helyi kézművesekkel való együttműködés is lelkesíti.

Haegue Yang, The Intermediates, at Tate Liverpool as part of Liverpool Biennial 2018 © Haegue Yang. Photo: Tate Liverpool, Roger Sinek

Műveiben sokszor elegyíti a jelenkori és a történelmi hivatkozásokat. Egymáshoz lazán kapcsolódó elemeket helyez a térbe, ezzel kísérli meg a multidiszciplináris ismeretek és jelenségek felfedését a körülöttünk lévő valóság látszólagos megértésén túl. Reflektív és érzékeny munkáiban központi szerepet kap a migráció, a közösség, a diaszpóra, az otthon és az egyén fogalma. Saját megfogalmazása szerint, műveinek befogadása nem a megmagyarázhatóságnál, hanem a percepciónál, a néző érzékelésénél és érzelmeinél kezdődik. A nyelv helyett a multiszenzoriális és érzelmi benyomásokat helyezi előtérbe, ezzel a nemzetközi átjárhatóságot, a különböző kultúrák közötti ellentéteket is igyekszik finoman oldani. 

Haegue Yang, installation view of ETA 1994 – 2018. Wolfgang Hahn Prize 2018, Museum Ludwig, Cologne, Germany, © Photo: Museum Ludwig, Šaša Fuis, Cologne © Haegue Yang

Sokrétű munkásságában a környezetükből kiragadott hétköznapi tárgyakat az átlagos és az elvont fogalmak találkozásában értelmezi újra (Non-Indépliables 2006-2011). Iparilag előállított ready-made munkái hétköznapi elemeket, digitális folyamatokat és munkaigényes kézműves technikákat is alkalmaznak. A narratíva és a forma szorosan összefonódik, a befogadó mégis szabadságot kap, hogy önmaga tapasztalja meg Yang enteriőrökbe rendezett műveit. Szenzibilis szobrain, papír munkáin kívül az utóbbi években a performance art területén is maradandót alkotott: a Marguerite Duras The Malady of Death című novellájából készült előadást a világ több pontján színpadra vitte Écrire et Lire címen. A mobilitás az évek előrehaladtával egyre markánsabb dimenziót nyer művészetében. Alumínium redőnyökből készült munkáit 2006 óta készíti, amelyek szintén a mozgás és fény érzékelésének változásával játszanak. Yang gyakran hoz létre több érzékszervre ható environmenteket világítástechnika, diffúzorok és hanginstallációk segítségével. Yang művészetében kiemelt szerepet kapnak a különböző kulturális referenciák, ilyen munkája többek között a Boxing Ballet (2013-2015), amely Oskar Schlemmer 1922-es Triadic Ballet című avantgárd előadása előtt tiszteleg. A londoni Tate Modern Tanks részlegén bemutatott Dressing Vehicles című munkája szintén Schlemmer performanszából merít. A kerekekre szerelt mobilis szobrok alumínium keretekből, redőnyökből és textil makramé felületekből állnak. A nagy szerkezeteket a beléjük bújt koreográfusok, táncosok mozgatják és táncoltatják. A performerek alig láthatók a mozgó szobrok belsejében, mégis kapcsolatot teremtenek a múzeum látogatóival, akiknek egy mikrofont és egy dobfelszerelést helyeztek ki, hogy azokat szabadon használhassák. A szoborban megbújó előadók reflektálnak a közönség által generált hangokra és dobolásra, és ugyanígy fordítva.

Dress Vehicles, installation view The Tanks: art in action, Tate Modern, London, 2012. photo studio Haegue Yang

A New York-i MoMA Marron átriumában 2020 áprilisáig látható Handles című térinstallációt hat szobor alkotja. A szobrokat a múzeum dolgozói naponta többször működésbe hozzák, fogantyúik és kerekeik segítségével. Ezek a monumentális művek mind igen különbözőek: néhányat a 20. század eleji alkotók, például Sophie Taeuber-Arp képzőművész és az örmény misztikus filozófus, George Ivanovich Gurdjieff művei ihlették. Míg a többi performatív szobor egyedi kivitelezése egyszerre idézi az őskori esztétikát és a futurizmus jellegzetességeit. A falakon irizáló geometrikus mintázatok és acél kapaszkodó rudak találhatók. A teret fellógatott hangszórók segítségével természetes környezeti zaj, madárcsiripelés tölti meg. A mű komplexitását tovább növeli, hogy a teret átható kellemes madárhangot valójában egy feszült politikai pillanatban rögzítették az Észak- és Dél-Korea közötti demilitarizált övezetben a 2018. évi történelmi csúcstalálkozón. A csicsergés mellett a kamerák tompa kattanó hangjai is kivehetők. 

Installation view of the exhibition “Haegue Yang: Handles” October 21, 2019–April 12, 2020. Photograph by Denis Doorly.
Installation view of the exhibition “Haegue Yang: Handles” October 21, 2019–April 12, 2020. Photograph by Denis Doorly.

Haege Yang munkái számos állandó gyűjteményben megtalálhatóak, mint például a Modern Művészeti Múzeum, New York, USA; M +, Hong Kong, Kína; Dél-Korea Nemzeti Modern és Kortárs Művészeti Múzeum; Tate Modern, London, Egyesült Királyság; A Solomon R. Guggenheim Múzeum, New York, USA; és a Walker Művészeti Központ, Minneapolis, USA. Munkája számos monográfia tárgyát képezi, mint például Haegue Yang: Anthology 2006–2018: Tightrope Walking and Its Wordless Shadow (2019); Haegue Yang: ETA 1994–2018 (2018); Haegue Yang – VIP’s Union (2017); and Haegue Yang: Family of Equivocations (2013). 

Haegue Yang munkái jelenleg hazánkhoz legközelebb a grazi Kunsthausban láthatóak február 16-ig. 

Szólj hozzá!