Az Artlocator előző, 2016 őszi számában készítettünk interjút Dobokay Mátéval, a festészet és a fotográfia határterületén mozgó művésszel, akinek munkáit áprilisban két, a Budapest Photo Festival keretében nyílt kiállításon tekinthetitek meg.
A Kaposvári Egyetem fotográfia szakán végzett Máté évek óta a festészet és fotográfia összefüggéseit kutatja, művészeti praxisának egyik fontos alapeleme a fotó médiumának kritikai vizsgálata. Ennek köszönhető az, hogy ő az egyik legegyedibb képviselője a hazai monokróm konkrét fotográfiának.
Dobokay Máténak március 23-án a Várfok Project Roomban Festői Absztrakció Után címmel nyílt egyéni tárlata, melyet április 22-ig tekinthettek meg. Munkásságára nagy hatást gyakorolt Hantai Simon jellegzetes ’pliage’ technikája, amint az az ott bemutatott Hommage á Hantai Simon című sorozatán is észrevehető. Ennek darabjai az anyag szerepének fontosságát juttatják kifejezésre.
„Nagyon fontos számomra a közvetlen érintkezés a nyersanyaggal, akárcsak Hantai számára „pliage” technikával készített festményei esetében”1 – mondta Máté nekünk adott interjújában.
A Hantai inspirálta munkák mellett a művész kísérletező technikájának különleges tájképei, a Spots című sorozat egyes alkotásai is bemutatásra kerülnek a kiállítótérben. A művész mindkét sorozatban a kemogram technikát alkalmazza, ami a festészethez talán legközelebbi fényképészeti anyaghasználatot fedi le.
„Nem csak, hogy a festészetből építkezek, de ennél az eljárásnál a fény másodlagos képalakító tényezővé is válik.”2
A Deák Erika Galériában március 30-án, Instax címmel nyílt csoportos kiállítás több, a fotográfia területén dolgozó művész közös tárlata. Déri Miklós, Dobokay Máté, Ember Sári, Gáldi Vinkó Andrea, Puklus Péter, Rákosi Péter és Sziládi Mónika az 1970-80-as években fénykorát élő polaroid kamera napjainkban tapasztalható második reneszánszára reflektálva készítettek instant fényképeket. A kiállítás nem csupán a képkészítés technikai evolúcióját állítja fókuszba, hanem a fotóművészeknek a képkészítő eszközökhöz való viszonyát is vizsgálja. Máté itt kiállított színmező fotói, az általuk közvetített formanyelv segítségével a monokróm festészet területére vezetik a látogatót. A tárlat április 29-ig látogatható.
„Elsősorban a monokróm létjogosultságát kerestem a fotográfiában. Hiszem, hogy ugyanazt a szerepet töltheti be, mint a festészetben.”3
Untsch Kata
1,2,3 Az interjút készítette: Don Tamás