Családi okok miatt

A kínosan ismerős “családi okok miatt” kifejezéssel szinte mindenki találkozott élete során. Általános iskolában az ellenőrzők hátuljában, gimnáziumban a magatartás füzetben, esetleg munkahelyi emailek soraiban. A kiállítás címe önmagában is elsőként valamilyen baljóslatú gondolatot ültet az ember fejébe, de a kiállításon végighaladva szép és teljes képet kaphatunk a napjainkban különösen sokat emlegetett, család fogalmáról. A mai társadalmi-politikai környezetben, amikor a családok évével, vak komondorokkal, babaváró hitellel és a családvédő akcióprogramokkal van tele a sajtó és a szóbeszéd, tabutémának számít a családon belüli erőszak, a bántalmazás, az elhanyagolás és az árvaság. Idén augusztusban a MODEM harmadik emeletén hiánypótló csoportos kiállítással találkozhatunk, amely mindenki számára új perspektívát kínál a családi kötelék megértéséhez. 

A kiállítás első terében a kurátori koncepció mellett a 19. századtól napjainkig tartó családkonstruckió változásait vehetjük végig. Mit jelentett akkor és ma egy házasságkötés, meddig tart(ott) egy házasság, milyen születési és halálozási statisztikákkal számolhatunk. A kiállítás szerves részét képezi a családon belüli erőszakról szóló tér, ahol az egyéni történetek és a szakmai magyarázatok között a mikro történetekbe éppúgy betekintést nyerhetünk, mint ahogy szembesülhetünk a súlyos számadatokkal. Az ügyesen installált szóbuborékok, videóinstallációk mélyen megrendítő erejűek, a témában tájékozott ember számára is igen kijózanító hatásúak. 

Továbbhaladva a második teremben a kortárs költészetet találjuk a tárlat fókuszában. “A kiállítási koncepció kialakításánál fontos inspiráció volt a kortárs magyar irodalom, hiszen sok életműben – immár évtizedek óta – markánsan jelen van a család motívuma. Hat, különböző művészeti ágban tevékenykedő alkotó kapott felkérést, hogy egy irodalmárok és a kurátor által összeállított listából válasszon ki egy verset, s abból kiindulva hozzon létre önálló művet, amely hangsúlyozottan nem puszta illusztráció.” 

Puklus Péter: Hogyan vessünk be egy ágyat / How to Make a Bed, 2019

A harmadik teremben szereplő művészek az emlékezést állítják középpontba. Kocsi Olga fogadott nagymamájának történeteit kelti életre egy kisértetiesen éteri üveg insallációval és Rózsa mama történeteinek meganimálásával. Esterházy Marcell nagyapja lottószámait játsza újra melynek nyereményéből létrehozza magát a munkát. Szász Lilla Három Kép című munkája pedig nagyszüleivel töltött közös idejének megindító lenyomata videó installáción és fotókon. 

Kocsi Olga: Rózsa mama, 2019

A kiállítás utolsó termében a sejtelmes rózsaszín fényben Pettendi-Szabó Péter vezetésével megrendezett fél éven keresztül tartó workshop sorozat eredményét láthatjuk. Debrecenhez valamilyen módon kötődő személyek mutatják be történeteiket különböző családi fotókon keresztül. Az üléseken létrejövő munkák fontos célja volt felfedni hogyan teremthető meg a kapcsolat a mikrotörténetek és különböző embercsoportok között, amely már a család analógiáján messze túlmutat. 

A kiállítás megtekinthető: 2019 november 3-ig
Cím: 4026 Debrecen, Baltazár Dezső tér 1.

Kurátor: Don Tamás

Kiállítók: Áfra János, Balogh Viktória, Esterházy Marcell, Kemény Lili, Kocsi Olga, Kolos Ádám, Maria Lima Victor, Nagy Csilla, Nemes Csaba, Németh Ilona, Oravecz Imre, Puklus Péter, Schuller Judit Flóra, Sallai László és Szabó Benedek, Szász Lilla, Turi Tímea, Závada Péter

A workshopot vezette: Pettendi-Szabó Péter

Résztvevők: Boros Dorina, Éliás Tamás, dr. Fegyveres Mária, Gellén József, Hofgárt Károly, Horog Máté, dr. Keszeg Anna, Kun Ágnes Laura

Szakértők: K. Horváth Zsolt, Ragó Anett

⁕Az idézet Don Tamás kurátori koncepció szövegéből származik.

Szólj hozzá!