Idén 55. alkalommal rendezték meg Milánóban a Salone Internationale del Mobilét. Ha hinni lehet a Neue Zürcher Zeitung beszámolójának, a nagy nevű nemzetközi bútorszalon felhozatala nem maradt el a várakozásoktól. A designvásár új márkákkal és számos újragondolt klasszikussal várta a látogatókat – írja a svájci világlap tudósítója, nem rejtve véka alá, hogy nagyon is tetszett neki, amit látott.
Az április 12-17. között megrendezett vásár egyik kiemelkedő újdonsága egy svájci-japán kooperációban született kollekció volt: az Atelier Oi hagyományos japán fa- és papírmanufaktúrákkal együttműködve alkotta meg lámpákból és bútorokból álló kollekcióit. A japán kézműves technikákhoz svájci formatervezés társul. A Gifoi sorozat székei, asztalai és dohányzóasztalkái a japán Gifu régióra jellemző cédrusfából és bükkfából készültek, a Fusion kollekció lámpái a legjobb minőségű Mino Washi papírból – ezt a fajta papírt évszázadok óta készítik Gifuban. A Casa Gifu a valódi releváció erejével hat a látogatóra – jegyzi meg az NZZ.
A vásáron nézelődve kitűnik, hogy a századközepi klasszikusok újragondolása változatlanul nagy keresletre talál. Különösen népszerűek a késői negyvenes évek, az ötvenes és a hatvanas évek formavilága ihlette bútorok. A Carl Hansen&Son Hans J. Wegner CH22-es, a cég számára 1950-ben tervezett foteljének rafinált új kiadását készítette el. De körülnéztek az archívumban a Walter Knollnál is, és Sadi Ozi török tervező szoborszerű, funkcionális és organikus megoldásaiból vettek elő hármat. Az eredetileg az ’50-es évekbeli Törökország alapanyag-hiányából erényt kovácsoló – s ennek megfelelően spártai – „Halászháló” modell (1959) új kiadása annak ellenére sem veszített vonzerejéből, hogy kárpitozott változatban álmodták újra a mai designerjei – állapítja meg a lap. Talán csak a Cassina Gerrit T. Rietveld eredtileg egyszínű Utrecht modelljének (1935.) tarka jaquardmintás verziója késztethet egyeseket csodálkozásra.
A lámpák terén kellemes felfedezés Alessandro Sarfattinak, Gino Sarfatti híres olasz tervező unokájának bemutatkozása saját márkájával, az Asteppel.
A beszámoló szerint az idei szalon legnagyobb meglepetését a lámpák és bútorok mellett a porcelánok tartogatták. A válságban lévő japán porcelángyártás újbóli fellendítését megkísérlő, 2016-ban bemutatott Arita brand az azonos nevű japán város 400 éves múltra visszatekintő manufaktúráinak tudását 16 nemzetközi tervező munkáival társítja. Egy különleges airbrush technikának köszönhetően lágy színátmeneteket varázsoltak elő a készítők.
Az NZZ teljes cikkét ITT találjátok.