Idén először nyerte el az Oscar legjobb filmjének járó díját1 idegen nyelvű film. És hogy mi a dél-koreai Parasite (Élősködők) kapcsolata a művészeti világgal? A filmben kulcsszerepet játszik egy suseok, amelyet hagyományosan Koreában gyűjtöttek.
A suseok olyan kő, amelyet a természet, tehát víz és szél hoz létre: éppen ezért számtalan méretben, formában és színben megtalálható.
„Kínában vagy Japánban a drámai hatás érdekében lakkozák vagy kicsit díszítik, ám Koreában az az ideális, ha emberi kéz nem formálja őket.” – nyilatkozta Kyunghee Pyun művészettörténeti professzor.
Bár a suseok hozzátartozik a kifinomult koreai családok otthonához – a ranglétrán a festmények és a kalligráfiák feljebb helyezkednek el -, az olyan gyűjtemények, amelyek kizárólag suseok-ra építenek, nem bírnak nagy értékkel.
A díjátadón tartott megemlékezésen a márciusban – 90 évesen – elhunyt Agnès Varda előtt is tisztelegtek. A francia New Wave mozi úttörője, Varda kitűnő fotós és művész volt, aki olyan intézményekben állított ki, mint például a LACMA, a Párizsi Fondation Cartier, a Houston Kortárs Művészeti Múzeum vagy a Wexner Művészeti Központ.
A legjobb rövid dokumentumfilm kategóriájának győztese Carol Dysinger Learning To Skateboard in a Warzone (If You’re a Girl) [Gördeszkázni tanulni egy háborús zónában (Ha lány vagy)] című munkája. A Skateistan, amely afgán lányokat tanít olvasni, írni és gördeszkázni, főleg a gördeszkákra festett művek eladásából jött létre. Az ausztrál gördeszkás, Oliver Percovich alapította szervezet az évek során olyan nevekkel tevékenykedett együtt mint Paul McCarthy vagy Andy Warhol.
A JR néven alkotó fotográfus és graffiti művész idén2 barátját, Lady Ly-t jött támogatni, akit jelöltek a legjobb nemzetközi film díjára Les Misèrables (Nyomorultak) című alkotásával. JR első nagy munkáján – amely a Brooklyn Múzeum jelenlegi blockbuster kiállításának egyik kulcsműve -, Ly látható, ahogy kameráját fegyverként tartva pózol.
Kazu Hiro, korábbi nevén Kazuhiro Tsuji japán-amerikai művész nyerte a legjobb sminkért és frizuráért járó elismerést. Hiro többször megpróbált elszakadni a filmipartól, hogy szobrászati praxisára koncentrálhasson, ezúttal Charlize Theron beszélte rá, hogy változtassa Megyn Kelly-vé a Bombshell (Botrány) című filmben.
Tom Hanks az Academy Museum of Motion Pictures-t (Akadémiai Mozgókép Múzeum) népszerűsítette a díjátadó folyamán.
“Számos kulturális központ van Los Angelesben. Van múzeuma a művészetnek, a zenének, a történelemnek, a tudománynak, még a selfie-nek is. Nem egészen értem, hogy miért, de van. Ám soha nem volt olyan múzeuma, ami a mozi művészete és tudománya előtt tisztelgett volna.” – mondta a színész.
A múzeum honlapján olvasható leírásban az intézmény önálló gyűjteménye a mozgókép történetét kívánja bemutatni az egész világon, természetes különös figyelmet szentelve az Egyesült Államoknak. A múzeum 2020 december 14-én, két kiállítással fog nyitni: Hayao Miyazaki legendás filmkészítő retrospektív tárlatával, valamint a Regeneration: Black cinema 1900-1970 című kiállítással, ami az afro-amerikai filmkészítők munkásságát mutatja be.
Katheryn Bigelow3 rendező a gálán levetített Rolex reklámban mentorát, Lawrence Weiner konceptuális művészt méltatta. Fiatal San Francisco Art Institute-s diplomásként Bigelow New Yorkba érkezett, hogy beiratkozzon a Whitney Múzeum tanulmányi programjába. John Baldessari volt az, aki bemutatta Weinernek, ezzel elindítva a tízéves eredményes mentorálást.
1Ezenkívül elnyerte a legjobb rendezés, a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb nemzetközi film díját is
2 JR 2018-ban a Faces Places című filmje a legjobb dokumentumfilm kategória jelöltje volt, melyet Agnès Varda rendezett
3 Katheryn Bigelow az egyetlen nő, aki eddig legjobb rendező Oscar-díjat nyert (The Hurt Locker, 2010)
Az írás alapjául az artnetnews cikke szolgált