Három városba: Marseille-be, a németországi Bergisch Gladbachba és az ausztriai Linzbe kalauzolja el az olvasót a Neue Zürcher Zeitung (NZZ) múzeumi körképe, olyan kiállításokra, amelyek közös témája: az étel és az étkezés a modern művészetben. A szakácskönyvek, a főzőműsorok és a csúcsgasztronómia korában az étkezés egyre inkább politikai, ökológiai és szociális állásfoglalás – jegyzi meg a lap. Az étkezés bizonyos, az élettel szembeni elvárásaink szimbóluma lett, etikai, sőt néha költői megfontolások eredménye – aligha meglepő, hogy európai kitekintésben egyidejűleg több kiállítás is foglalkozik a témával.
A túlzásba vitt fogyasztással, a pazarlással, a környezetszennyezéssel szemben gyakorol kritikát a brazil Eduardo Srur Supermercado című installációja, amely a Marseille-i MuCEM (Musée des Civilisations de l’Europe et de la Méditerranée – Európai és Mediterrán Civilizációk Múzeuma) febrár 23-ig nyitva tartó, Food című kiállításán látható. Ugyancsak a MuCEM-ben Chen Zhen sanghaji születésű, 2000-ben elhunyt képzőművész elszenesedett könyve „manger” és „penser”, vagyis a testi és a szellemi táplálkozás dichotómiájáról készteti gondolkodásra a látogatót. A régi ellentmondás a jelenlegi diskurzusban meghaladottnak tűnik, avagy nem számít-e szinte magától értetődőnek manapság, hogy lehetséges testi táplálékkal szellemi táplálékot is magunkhoz venni? – jegyzi meg az NZZ.
A körkép következő állomása a németországi, Köln melletti Bergisch Gladbach. A Villa Zanders Topf und Deckel (Fedő és fazék) címmel futó, március 8-ig látogatható kiállítása a téma szociális dimenzióit járja körbe, beleértve az étel hiányát, vagyis az éhséget is. Ezzel a témával foglalkozik Käthe Kollwitz és Pablo Picasso éhező proletárokat ábrázoló munkái mellett Franz Burkhardt német művész Kellemes nélkülözés (Gemütliches Elend) című installációja is.
A linzi Nordico Múzeum március 22-ig látogatható kiállításának címe: Kunstgenuss Essen (Az étkezés mint műélvezet). Az NZZ szemleírója Peter Kubelka, Bruno Gironcoli és Dieter Roth munkái mellett kiemeli Adele Razkövi Wurscht című videómunkáját. Ugyancsak Linzben, a Lentos Művészeti Múzeumban Tiszta víz címmel látható időszaki kiállítás. A tárlat kurátora, Stella Rollig az elmúlt bő ötven év terméséből válogatott. A mintegy hetven műtárgyat magában foglaló, okosan összeállított tárlaton látható egyebek mellett Kenneth Anger 1953-as rövidfilmje, az Eaux d’artifice, valamint a szintén amerikai Bill Viola videómunkái, festmények a világszerte elismert német festőtől, Peter Drehertől és fotók a sokoldalú vizuális művésztől, Roni Horntól – írja a svájci lap.
A teljes cikket itt olvashatjátok.