Háromszög alakú tetők erdeje mered az égre az afrikai nap alatt – a Foire Internationale de Dakar, a szenegáli főváros 1975-ben épült vásárközpontja (Jean-Francois Lamoureux és Jean-Louis Marin francia építészek munkája) olyan benyomást kelt, mintha a maja indiánok feltalálták volna a vasbetont, vagy Toblerone-városba csöppent volna a látogató – írja a The Guardian. Színes kavicsokkal és kerámiamozaikokkal díszített homlokzatok, pszihedelikus homokképek és falfestmények idézik fel a sziklás afrikai partvidéket és az azúrszín tengert, mégis, ez az épület Szenegálon kívül szinte teljesen ismeretlen.
Több mint 80 hasonló épületet mutat be az afrikai modernizmus feledésbe merült vagy ismeretlen mesterművei közül a Weil am Rhein-i Vitra Design Museum májusig nyitva tartó kiállítása. Az afrikai államok függetlenné válása utáni időszak nagyszabású építészeti törekvéseit Manuel Herz svájci építész és csapata dokumentálták, a tárlat ennek a gyűjtőmunkának az eredményét mutatja be.
„Az 1960-as, 1970-es években hihetetlen mértékben virágzott a kísérleti és a futurisztikus építészet, amelyet a fiatal afrikai államok nemzeti identitásuk kifejezőeszközeként használtak. De mi egyszerűen semmit nem tudunk ezekről. Amikor az emberek Afrikára gondolnak, a szegénységre, nyomorúságra és erőszakra gondolnak (…) Meg akartuk mutatni ezt a hihetetlen kulturális gazdagságot, ami szintén létezik” – idézi a The Guardian Manuel Herzet.