10 feltörekvő művész, akikre érdemes odafigyelnünk 2017-ben

Blog » 10 feltörekvő művész, akikre érdemes odafigyelnünk 2017-ben

A cikkünkben bemutatásra kerülő feltörekvő művészek között vannak, akik épp, hogy lediplomáztak és vannak, akik már hosszabb ideje aktív alkotói tevékenységet folytatnak, egy dolog mégis közös bennük: a tavalyi év sikerei után 2017-ben még nagyobb teret kaphatnak a művészeti világban. Idén csoportos és egyéni kiállítások, vásárok és egyéb megtisztelő események várják őket.

 

Holly Hendry: ’Gut Feelings’, 2016 I fotó: Limoncello, London

Holly Hendry

Holly Hendry munkái hétköznapi anyagokból létrehozott esztétikus alkotások: olyan, cementből, vakolatból és alumíniumból megformál szobrok, melyek egy része sima, bársonyos felszínével kápráztat el minket, míg mások durva felületükkel válnak a kiállítótér domináns részeivé. A kívánt hatás elérése érdekében pasztellszínűre festi műveit, hogy jobban elhatárolja a felhasznált anyagok eredeti tulajdonságát azok művészeti megjelenésétől, ezzel esztétizálva az ipari alapanyagokat. A londoni Limoncello Galéria alkotója 2016-ban szerezte meg diplomáját a Royal College of Art-on, és idén már a Newcastle-beli Baltic 39 Galériában nyíló, illetve a londoni White Rainbow Galériában helyet kapó egyéni kiállításaira készül.

 

Zadie Xa performansza, 2016 I fotó: Serpentine Galéria, London

Zadie Xa

A koreai-kanadai származású, jelenleg Londonban élő Zadie Xa a textilművészet, a hímzés, a kisméretű figuratív szobrászat és a performanszművészet területein párhuzamosan alkot. Művészetét általánosan jellemzi az, hogy a személyes narratívát vegyíti a fantázia világával, amit a kilencvenes évek koreai tradíciói színesítenek tovább. Művészetének kulcsmotívuma az identitás és annak keresésének folyamata, amit a koreai diaszpórában elfoglalt egyéni helye inspirál. Zadie a Royal Collage of Art-on tanult festeni, de a közelmúltban leginkább a textilművészet és a performansz foglalkoztatták. Előadásai tavaly a Whitechapel és a Serpentine Galériában is láthatóak voltak, ezek mellett számos csoportos kiállításon is részt vett. Az ambiciózus alkotó tavalyi lendületét 2017-ben is megőrzi egy új performanszsorozat, valamint további csoportos és egyéni kiállítások formájában.

Joseph Geagan, Snow on the BQE, 2016. I fotó: Joseph Geaganand és Ellis King

Joseph Geagan

Joseph Geagan alkotásai olyan zord, de elgondolkodtató pasztellrajzok, melyek a valóság és a fantázia határterületéről szólítják meg a nézőket. Naív stílusú képei segítségével a faji, a szexuális és a családi identitás kérdéseit igyekszik kifejteni. Képein a modern élet és annak emberei jelennek meg. Rajzai mellett szobrokat is alkot, melyek életnagyságú, színes, bohócszerű, groteszk bábok lévén hasonlóan elvont világba vezetnek minket. Egyéni kiállítása a dublini Ellis King Galériában nyílik januárban.

 

Liu Chuang: „Buying Everything on You (Li Shuanghu)” I fotó: Liu Chuang

Li Csuang (Liu Chuang)

Az alkotó a kínai Hopej (Hubei) városában született a hetvenes években. Művészete szülőföldje kortárs kultúráját kutatja, érdeklődése leginkább a tömegtermelés és kalózkereskedelem irányába mutat. Liu az állam által meghatározott szabályrendszer és az egyén akaratának viszonyát vizsgálja, amit különböző művészeti eszközök, például readymade alkotások, videók, installációk, performanszok segítségével ér el. Művészeti célkitűzése az, hogy a mindennapi élet láthatatlan mozgatórugóit megkérdőjelezze, és olyan műtárgyakat hozzon létre, melyek teóriájának bizonyítékául szolgálhatnak. Idén a sanghaji Leo Xu Project szervezésében készül a művész egyéni kiállítása.

 

Kasia Fudakowski: „You will be rewarded” I fotó: ChertLüdde, Berlin

Kasia Fudakowski

Fudakowski szobrai különböző karakterű alapanyagok és sokszínű eljárások segítségével készülnek: a leghétköznapibb anyagoktól az aprólékosan kidolgozott formákig sokféleképpen jeleníti meg gondolatait, melyek a kortárs világra adott természetes reakciók érzékeny művészeti megjelenítései. Légies szobrászati alkotásainak figyelemfelkeltő és elgondolkodtató címekkel ad kritikus hangulatot (Are you eating well? – Helyesen étkezel?, Lower your ambitions – Kevesebb ambíciót). A művésznek a berlini ChertLüdde Galéria rendez egyéni kiállítást a Berlin Gallery Weekend ideje alatt.

 

Genevieve Gaignard: Extra Value (After Venus), 2016 I fotó: Genevieve Gaignard

Genevieve Gaignard

A Los Angeles-i fotográfus a hatvanas évek egyik legfontosabb szociofotósa, Diane Arbus művészeti hagyományát követi és gondolja újra kortárs kontextusban, a társadalom különböző rétegeiből kiragadott karakterek magára öltésével és megörökítésével. Erős sminkben és jelmezszerű ruhákban készíti önarcképeit, különböző embertípusok változatos élethelyzeteiben ábrázolja magát: pezsgővel a kézben, prémbundában és fürdőruhában a medence mellett billegő nagyasszonyként, amerikai zászló előtt, McDonalds termékekkel, ’Thug Life’ feliratú pólóban pózoló csajként, vagy éppen kiskosztümben és kalapban, bibliával a kezében szerénykedő asszonyként. Gaignard egy Massachusetts-i kisvárosban nevelkedett fekete apa és fehér anya gyermekeként. Erre is visszavezethetően munkái többek között faji, nemi és osztálybeli határhelyzeteket mutatnak be, melyek segítségével a századunkat jellemző összetett identitás kérdéseit vizsgálja. A fotográfus első önálló kiállítása a Los Angeles-i California African American Museumban kap helyet ez év februárjában.

 

Max Hopper Schneider: The Extinction of Neon 2, 2016, részlet I fotó: of High Art, Paris.

Max Hopper Schneider

Az alkotó eddigi legfontosabb megjelenései a tavalyi évben voltak, amikor a Rubell Family Collection új kiállításán saját teret kapott „High Anxiety” című tárlata, valamint egyéni kiállítóegysége t a Miami Art Basel rendezvényén. Schneider biológusként és várostervezőként diplomázott a NYU-n, valamint tájépítészként a Harvardon. Biológiai érdeklődése kulcsszerepet kapott művészetében: az elmúlt években „Trans-Habitat” című sorozatára koncentrált, melynek elemei különböző formájú tárolókban létrehozott ökoszisztémákat jelenítenek meg. Egyetemi tanulmányait hasznosítva elektronikus használati eszközök segítségével építi fel futurisztikus műtárgyait: tömbszerű világító egységet varázsol ’50-es évekbeli mosogatógépből vagy VHS lejátszót mohásít be és működtet egy neonfényekben játszó tartály belsejében. 2017-ben is színvonalas kiállításokra nyílik lehetősége az alkotónak: márciusban a sanghaji Antenna Space egy csoportos kiállításon mutatja be munkáit, egyéni kiállítása pedig a Los Angeles-i Jenny’s Galériában kerül megrendezésre, novemberben.

 

Zohra Opoku: Önportré, 2016 I fotó: Mariane Ibrahim Gallery, Seattle

Zohra Opoku

A német-ghánai fotográfus munkái tavaly számos művészeti vásárt megjártak már: kiállított a Cape Town Art Fair rendezvényén, ahová a M.I.A Galéria művészeként jutott el, valamint a New Yorkban megrendezett 1:54 Contemporary African Art Fair eseményén is bemutatkozott. Titokzatos és lenyűgöző önarcképei és portréi textil vagy egyéb anyagból alkotott előtérrel jelennek meg. Művészeti koncepciójának célja, hogy német és afrikai motívumok és anyagok segítségével összetett személyiségét vizsgálhassa, vagyis Genevieve Gaignard-hoz és Zadie Xa-hoz hasonlóan ő is a sokszínű identitás kérdését járja körbe. Idén számos csoportos kiállításon, többek között Rotterdamban, Barcelonában, Michiganben és Fokvárosban kapnak majd helyet Zohra munkái. Mindezek mellett szülővárosában, Accra-ban és a Chicagói Kruger Galériában is lesz egyéni kiállítása.

 

Cui Jie – Pigeon’s House, 2016. Cass Sculpture Foundation

Cui Jie

Cui Jie látványos, érzékletesen rétegzett építészeti festményeinek és szobrainak köszönhetően villámgyorsan a kínai művészeti élet középpontjába került. Alkotásainak témája szülővárosa felemelkedése, annak gyors és intenzív fejlődése, amit a festő természetes elemekkel, madarakkal és emberi alakokkal díszít, futurisztikus hangulatú képeket hozva ezzel létre. Festményei a városfejlődés dinamikájának bemutatása mellett egyben lágy előrejelzései a következő évek virágzásának. Pályafutása kezdetén az alkotót Hans Ulrich Obrist és Amire Gad karolta fel, aminek eredményeképp 2016-ban – a „Hack Space” című vándorkiállítás segítségével művei Hong Kongtól Shanghajig bejárták a K11 Art Foundation kiállítótereit. Festményei tavaly megjelentek a Miami Art Baselen, valamint a West Bund Art & Design vásáron egyaránt. Ez hatalmas lökést adott a 33 éves művész karrierjének. Idén is számos csoportos kiállításon és vásáron fognak szerepelni Cui Jie munkái, emellett az év végére egyéni kiállítása is várható a Leo Xu Projects szervezésében, Liu Csuanghoz hasonlóan.

 

Tabita Rezaire: Sorry for Real 1, 2015 I fotó: Goodman Gallery

Tabita Rezaire

A francia-guyanai-dán származású művész számára az internet egy kolonizált tér. Művészeti gyakorlata az online világ fanatizmusára, elnyomására és rasszizmusára hívja fel a figyelmet, valamint ezeknek a tulajdonságoknak az ellenállására koncentrál. Széles és összetett művészeti tevékenysége a neonfényben úszó videókban manifesztált digitális aktivizmustól az önsegítő videókon át egészen a mozambiki homoszexuális szubkultúra kutatásáig terjed. 2016-ban csoportos kiállításon jelent meg a 9. Berlini Biennálén és a brooklyni Museum of Contemporary African Diasporan Arts tárlatán. Idén első önálló kiállítása a Goodman Gallery-ban fog megnyílni, később az év folyamán, hollandiai tartózkodása zárásaként az utrechti Impakt Festivalon is bemutatkozik a giccs és a trash határait feszegető alkotó.

Untsch Kata